Vuoden 2020 hakukonenäkyvyyden reality check

Viimeinen kvartaali on lähdössä käyntiin tästä vuodesta – ja mikä vuosi tämä onkaan ollut. Harvan yrittäjän tai verkkosivuista vastaavan henkilön suunnitelmat etenevät aivan alkuperäisen suunnitelman mukaan. Ei se mitään. Tällä hetkellä monen yrityksen asiakaskuntakin on muokannut tarpeitaan ja halujaan, joten mukautusta omaan verkkosivutekemiseen pitääkin tehdä. On jopa näyttöä, että kävijävirta hakukoneista yritysten verkkosivuille on laskenut, vaikka itse nettiliikenne on kasvanut merkittävästi. Se ei silti tarkoita sitä, että hakukoneoptimoinnin voi heittää romukoppaan. Itse asiassa nyt laadukkaiden käyntien merkitys korostuu, mihin voi vaikuttaa juurikin laadukkaalla optimoinnilla.

Tee johtopäätökset ja mahdollinen suunnanmuutos viimeistään nyt! Nyt on hyvä tehdä ns. reality check, ja katsoa mitä olet saanut aikaan ja mitä voisit vielä tehdä.

Jos voisit tehdä yhden asian, mihin panostaa juuri nyt, mikä se olisi?

Kirjoitin viime vuoden lopussa keinoista, joilla voi parantaa näkyvyyttään hakukoneissa vuonna 2020. Nyt kun vuosi on lopussa ja maailma vinksahtanut, kannattaa katsoa, seisooko maailma ja omien asiakkaiden hakuintentiot enää samassa asennossa kuin vuoden alussa. Veikkaan ettei tilanne ole enää sama, mikäli yrityksesi liiketoiminta on yhteen muutoksille altis. Haluavatko ja tarvitsevatko asiakkaasi enää samaa kuin vuoden alussa. Siinä on kysymys, johon kannattaa perehtyä ja vastata rehellisesti.

Puhuin verkkovierailijoiden hakuintentiosta. Se ei ole muuttanut merkitystään, vaikka kaikkien tietoisuuteen on astellut korona. Nyt niillä laadukkailla ja ongelmiin ratkaisun tarjoavilla sisällöillä on tilausta. Tee niitä, olivat ne sitten blogitekstejä, videoita tai muita tarjoamiasi sisältöjä. Ota kuitenkin aluksi selvää, mihin ongelmaan ratkaisuja etsitään, kuka niitä etsii ja miten he haluavat ongelmansa ratkaistavan. Tämä vaatii tietenkin töitä, mutta maksaa itsensä takaisin asiakkailla, joiden kysyntään vastataan.

Trendaavia teemoja voi etsiä vaikka Google Trendistä.

Jos tekisit yhden jutun nyt, mikä kestää aikaa, mikä se olisi?

Ikivihreä sisältö kannattaa aina. Vaikka olenkin puhunut paljon ajankohtaisesta ja relevantista sisällöstä, COVID-19 on osoittanut, että ikivihreät sisällöt menestyvät. Tämä koronakausi on osoittanut, että vaihteleva ja päivittyvä sisältö on hyvä, mutta ikivihreät sisällöt kannattavat “laiskaa” päivittäjää. Trendaavia aiheita kannattaa hyödyntää sisällöissä, mutta ne vievät aikaa. Jos aikaa ei ole, ikivihreät teemat vievät pitkälle. Jos nyt alat tehdä relevanttia sisältöä asiakkaillesi, etkä näe, että sinulla on aikaa päivitellä trendien perässä, kannattaa nyt etsiä ne oman firman kannalta tärkeät kysymykset huomioon ja vastata niihin ajatuksella. Päivittäminen kannattaa silti, vaikka sisältö olisi kuinka aikaa kestävää.

Lisää inspiraatiota miten tehdä laadukasta sisältöä verkkosivuille vuonna 2020 löytyy blogitekstistäni täältä.