Verkkosivujen latausnopeus: onko nopeudesta hyötyä vai haittaa?

sivuston latausnopeus

Lyhyt vastaus kysymykseen: kyllä, yrityksen verkkosivujen nopeudesta on ehdottomasti hyötyä. Kaikki vihaavat hitaasti latautuvia sivuja, joten ne ovat haitaksi yritykselle. Kerron tässä jutussa, miksi jokaisen verkkosivun ylläpitäjän pitäisi olla kiinnostunut verkkosivujensa latautumisnopeudesta.

Oikeastaan latausnopeus on kaikki kaikessa. Mieti, että menet yrityksen verkkosivuille ja etsit sieltä tietoa, jota tarvitset ostopäätöksen tekoon. Sivut lataavat ja lataavat. On kulunut lyhyt, mutta niin pitkältä tuntuva viisi sekuntia. Ärsyttääkö? Todennäköisesti klikkaat jo pois sivuilta ja suuntaan seuraavalle sivustolle. Hitaan verkkosivun omistava yritys menetti asiakkaan ja kaiken lisäksi antoi vielä huonon kuvan itsestään ja suorituskyvystään. 

Viisi sekuntia kuulostaa oikeastaan lyhyelle ajalle, mutta digimaailmassa se on superpitkä aika odottaa. Sitä paitsi, mitä enemmän verkkosivujen käyttö tapahtuu mobiililaitteiden kautta, vaatimukset nopeista verkkosivuista kasvavat ja kasvavat. Latautumisen pitäisi olla näkymätöntä ja reagoinnin koko ajan nopeampaa. On siis selvää, etteivät hitaat sivut ja niiden takana olevat yritykset pärjää taistelussa kiireisistä asiakkaista. 

Kuinka nopea sivu on tarpeeksi nopea?

Googlen tekemän tutkimuksen mukaan 53% verkkosivujen kävijöistä poistui sivuilta välittömästi, jos latausaika kesti yli kolme sekuntia. 54% prosenttia kävijöistä sanoi alkavansa kokea turhautumista, mikäli sivuston latausaika oli pitkä. Se on iso lukema turhautuneita verkkokävijöitä ja huono lähtökohta hyvälle asiakassuhteelle. Itse asiassa Ericsson Mobilityn tekemän tutkimuksen mukaan kauhuelokuvien katselu aiheuttaa samanlaisen stressitason kuin hitaat verkkosivut. Ei siis ole ihme, jos hitaasti rullaavat sivut ärsyttävät, ahdistavat ja stressaavat. Voidaan siis sanoa, että hitaat verkkosivut ovat kuin äärimmäisen tehokas kauhuelokuva. Se ei ole ehkä paras vertauskuva ja tunne, mitä yritykset haluavat välittää.

Erityistä huomioita pitäisi kiinnittää mobiililaitteiden kautta tapahtuvaan latausnopeuteen. Ai, miksi? Siksi, että yli 60% kaikista (kansainvälisistä) verkkosivujen kävijöistä käyttää mobiililaitteita ja suunta on kasvava. Tiedetään, että latausnopeus mobiililaitteilla on ollut lähtökohtaisesti hitaampaa kuin tietokoneilla, mutta suunta on tässäkin tapauksessa osoittamassa nopeutuvaan latautumiseen. Silti sivujen keskimääräinen kokonaislatausaika on 19-22 sekunnin välillä. Se on pitkä aika. 

Google vertaili alle viiden sekunnin latausajalla ja keskimäärisellä, noin 19 sekunnin latausajalla avautuvia verkkosivuja. Viiden sekunnin latausajan sivuilla kävijät viettivät keskimäärin 70% pidemmän ajan ja niiden mainosaika oli 25% parempi, kuin pidempään latautuvilla sivuilla. Vaikuttavinta oli se, että nopeiden sivustojen mainoksista tuleva liikevaihto oli kaksinkertainen hitaisiin sivuihin verrattuna.

Lyhykäisyydessään voidaan siis todeta, että kaksi-kolme sekuntia on optimi latausnopeus. 

Mitkä tekijät vaikuttavat sivuston latausnopeuteen? Mitä tehdä?

Verkkosivujen latausnopeuteen vaikuttavat monet tekijät. Joukossa on paljon sivustojen sisäisiä teknisiä ominaisuuksia, tiedostojen kokoasetuksia, ulkopuolisten palvelimien tehokkuutta, muutamia suurempia tekijöitä mainitaksemme. 

Sivuston koodiston puolella voi olla “rimpsuja”, joiden poistaminen voi helposti nopeuttaa sivustojen latautumisaikaa. Ylimääräisten tekijöiden, kuten pilkkujen ja ylimääräisten välilyöntien, poistaminen ei ole ihan kaikkien hommaa, joten koodiston muokkaajan pitää tietää, mitä hän tekee. 

Verkkosivujen hostauspalvelut, eli ne serverit, joissa verkkosivut oikeastaan “asuvat”, voivat vaihdella paljon – todella paljon. Lisäksi ne tarjoavat erilaisia paketteja, joista osa on peruspaketteja ja toiset taas hieman laajempia palveluidensa puolesta. Oli miten oli, joskus käy niin, että serverin voi joutua jakamaan useamman verkkosivun kanssa, mikä taas tarkoittaa sivuston hidasta latautumisnopeutta. Joskus taas palvelut toimivat moitteettomasti. On välillä hyvä tarkistaa onko oma webhotellin tarjoaja se paras vaihtoehto. Toiseksi on syytä myös katsoa, onko omat verkkosivut kasvaneet alunperin hankitun hostauspaketin ohi. 

Kuvien osalta on hyvä muistaa, että erilaisille kuville toimii erilaiset tiedostomuodot. Valokuvien käytössä riittää hyvin jpeg-tiedostot. Graafisissa kuvissa png-muoto voi olla parempi. On tärkeää huomata, että isokokoiset, useamman megatavun (Mt) kuvat vievät aivan liikaa tehoja sivuilta. Pienemmät tiedostokoot riittävät hyvin. 

Apuvälineet nopeuden kasvattamiseen

Ensinnäkin oman verkkosivun nopeus kannattaa tarkistaa. Sen voi tehdä ilmaiseksi vaikka Googlen omalla PageSpeed Insight-nimisellä ohjelmalla. Se antaa tuloksen sekä tietokoneiden että mobiililaitteiden kautta tehdyistä latausnopeuksista. Parasta on, että ohjelma antaa myös kehitysehdotuksia nopeuden kasvattamiseksi. Niiden avulla on hyvä lähteä purkamaan hitaita sivuja. 

Joskus nopeuden kasvattaminen voi tarkoittaa, että webhotellin tarjoajan joutuu vaihtamaan. Joskus riittää, että tekee itse pieniä säätöjä ja tarkkailee sivustolle ladattujen dokumenttien kokoja. Esimerkiksi WordPressillä on käytössä useita erilaisia maksuttomia ja maksullisia lisäosia, jotka joko pakkaavat automaattisesti sivustojen dokumentit tai sitten ne muuten vain tehostavat sivujen nopeutta. Kuvakokojen kanssa auttaa esimerkiksi Smush-niminen lisäosa, joka optimoi kuvat sivustolla. Lisäosia sivustojen rakettimaiseen nopeuteen löytyy myös useita versioita.

Jäikö jotain kysyttävää? Ota yhteyttä riikka@longtail.fi.

Mikäli kaipaat perustavampaa SEO-blogipostausta, kirjotin viimeksi siitä, mitä hakukoneoptimointi oikeastaan on.

Aloitin Instagram-tililläni Yrittäjän SEO-vinkkisarjan. Sen ensimmäinen aihe oli juuri sivuston latausnopeus. Mikäli vinkit kiinnostavat, seuraa Longtailin Instatiliä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *