SEO vuonna 2021

2021 SEO

SEO vuonna 2021 – mitä ja millaista se on? Mitkä trendit korostuvat? Hakukoneoptimoinnin maailmassa on nähtävissä joka vuosi erilaisia trendejä. Nämä trendit antavat yleensä isot suuntaviivat sille, mitä esimerkiksi suosituin ja isoin hakukone Google arvostaa näkyvyyden optimoimisessa. Tässä artikkelissa käsittelen sitä, mitkä tekijät voidaan nähdä vuoden 2021 SEO-trendeinä.

Vuoden 2020 SEO-trendeistä voit lukea täällä.

Vuosi 2020 on jättänyt jälkensä verkkomaailmaan

Vuosi 2020 näyttäytyi erilaiselta kuin se vuoden 2019 lopussa näytti. On sanomattakin selvää, että digitaalisuus sai lisäpotkua taakseen, kun ihmiset olivat ikään kuin pakotettuja siirtymään verkkoon. Yritykset joutuivat muokkaamaan toimintaansa verkkosivumaailmaan tai jopa luomaan ihan uuden pohjan operoida muuttuneessa tilanteessa. Verkkokauppojen kasvu oli (tai edelleen on) suurta, vaikka toimialoittain on ollut selvää heittoa.

Totuus on, että vuosi 2020 on vaikuttanut kaikkeen verkossa. Vuosi 2021 tuo mukanaan vanhoja SEO-vinkkejä, mutta uusiakin nousee esille. Helppous käyttäjän näkökulmasta korostuu monin eri tavoin. Myös tieto siitä, mitä kannattaa tehdä, ja millä tuloksilla – eli sivujen analysointi ja tulokset – näyttäytyvät uudella tavalla tärkeässä roolissa. Ne auttavat myös ymmärtämään sivustovierailijoita ja heidän tarpeitaan. Vaikuttaa, että kävijöiden pulssille hakeudutaan nyt innokkaasti, koska Googlella on käytössään uusi työkalu, joka “rankkaa” sivustoja.

Kävijäkokemus jatkaa isossa roolissa

Kävijä- tai käyttäjäkokemuksesta puhuttiin jo vuoden 2020 trendien yhteydessä. Olen tästä myös useasti maininnut eri Instagram-postauksissa – enkä syyttä. Kirjoitinpa siitä erikseen syksyn aikana, koska koin sen niin tärkeäksi. Lue se juttu tästä.

Se, miten verkkosivuvierailija sivut kokee, on suunnattoman suuressa roolissa. Käyttökelpoisuus, luotettavuus, nopeus ja helppous korostuvat hyviä verkkosivuja etsiessä. On myös hyvä muistaa, ettei sivustovierailijoiden, eli potentiaalisten asiakkaiden hakutarkoitus ole muuttumaton tekijä. Haut ja hakuintentiot muuttuvat alituisesti. Olisi hyvä tarkkailla omien asiakkaiden tarpeita ja sitä, mitä he etsivät, vähintään vuositasolla. Strateginen SEO-työ on nyt jos koskaan tärkeää.

Monet SEO-asiantuntijat ovat vahvasti sitä mieltä, että vuonna 2021 hakukoneissa pärjäävät ne, jotka osaavat tarjota asiakkailleen ajankohtaista ja luotettavaa tietoa sekä vastata heidän kysymyksiin. Hakukoneiden puolelta tätä tarkastustyötä tekevät ryömijät (crawlers), joiden pitäisi päästä sivuille helposti tekemään analyysia, ja niiden kulkeminen sivuilla pitäisi olla mutkatonta. Se, että sivuilta tosiaan löytyy se tieto, mitä haetaan, ja että sivuilla on helppo kulkea, on hyvä tarkistaa ja pitää mielessä sivuja kehittäessä.

Googlen E-A-T-pilarit ja Core Web Vitals takaavat kävijöille laadun

Kävijäkokemukseen puolesta puhuvat Googlen omat kävijäkokemukseen perehtyneet “standardit”, joiden pohjalta Google lopulta “rankkaa” verkkosivut hakutuloksissa E-A-T-ohjeistus jakautuu seuraavasti:

E = Expertise = Asiantuntevuus

A = Authoritativeness = Auktoriteetti

T = Thrustworthiness = Uskottavuus/luotettavuus

Google rakentaa E-A-T-pilareille sivujesi laatutaetta – vastaako se oikeisiin kysymyksiin luotettavasti ja asiantuntevasti. Tämä on verkkovierailijalle hyvä juttu, joten jos mielii hakutulosten kärkeen, sisällön olisi vastattava Googlen laatuvaatimuksia.

Core Web Vitals on hieman uudempi Googlen kriteerikokonaisuus. Sen julkaisu on vuoden 2020 mullistuksissa viivästynyt, mutta se tulee käyttöön vuonna 2021. Tämä kriteeristö ottaa huomioon verkkosivujen käyttäjäystävällisyyden erityisesti teknisestä näkökulmasta, kuten kuinka nopeasti sivut latautuvat ja näkyvät katsojalle. Näitä tekijöitä voi olla joskus vaikea itse säätää, mutta on hyvä pitää mielessä, kuinka sivun latautumisnopeus saattaa kääntää asiakkaan sekunneissa joko sinulle tai kilpailijallesi. Se, että sivu on nopeasti responsiivinen, on tärkeää. Latautumisnopeudesta olen kirjoittanut aikaisemmin täällä. Liian isot kuvat ovat yleisin syy, miksi sivut jumittavat, mutta syitä voi olla monet muutkin tekniset ominaisuudet. Syihin kannattaa panostaa ja virheet korjata.

Analysoi sivusi. Se on yrityksesi parhaaksi.

Sivujen analysointi on aina tärkeä tehtävä verkkosivujen ylläpitäjälle. On tiedettävä, mitä sivustoilla tapahtuu, kuka siellä käy ja mitä hän etsii. Ongelmakohdat selviävät myös helposti analysoinnin kautta ja kompastuskivien tasoittaminen helpottuu. Myös tekniset virheet paljastuvat säännöllisen analysoinnin yhteydessä. Strateginen SEO-työ on nyt jos koskaan tärkeää.

Kävijäkokemuksen parantamiseksi tarvitaan analysointia, ja kuten edellä jo mainittiin, kävijäkokemus on se juttu, johon on syytä investoida aikaa, osaamista ja rahaa. Sivustolla tapahtuva sivustovierailijan reitti avaa silmät monelta kannalta. Oikeastaan käyttäytymisen analysointi nousee isompaan rooliin kuin esimerkiksi oikeiden avainsanojen löytäminen.

Google Analytics on perustyökalu ihan kaikille sivustojen päivittäjille ja kehittäjille, mutta myös Googlen muut omat työkalut, kuten Search Console ja PageSpeed Insight antavat viitteitä onnistumisista ja kehityskohteista. Ota ne ainakin aluksi haltuun.

Sisällöt pitkiksi

Viime aikoina on mitattu, että pitkät, eli noin 2000 sanaa sisältävät sisällöt, pärjäävät lyhyempiä verrokkejaan paremmin hakutuloksissa. Aikaisemmin sopivan pitkän sisällön on ajateltu käsittävän noin 1000 sanaa, mutta nyt nähdään, että optimi pituus olisi 2000-3000 sanaa. Se on paljon, mutta kannattaa. Ihan vain tiedoksi, tämä teksti on noin 1000 sanaa, joten uudessa sisällöllisessä maailmassa liian lyhyt.

Koska Googlen standardit ja “rankkaustyökalut” arvostavat asiantuntevuutta ja luotettavuutta, on hyvä muistaa, että mikäli päättää panostaa pitkiin sisältöihin, tee se kunnolla. Mitä tahansa ei voi sivuilleen suoltaa pitkä sisältö mielessä, vaan pitää mielessä se, että asia sisältää laadukasta ja uskottavaa, lisäarvoa tuovaa tietoa. Jos aiheesta on kilpailua, kannattaa silloin punnita olisiko pidemmästä sisällöstä hyötyä.

Lisäarvo sisältöjen tärkein ominaisuus?

Oli kyseessä sitten uudenlainen, pitkä sisältö, tai sitten lyhyempi, pääasia on, että se on lisäarvoa tuottavaa. Kun hakukoneista päädytään sivustolle, jossa vastataan haettuun kysymykseen ja ratkaistaan ongelmat, ollaan hyvällä tiellä. Aina olisi hyvä muistaa, että laatu edellä on mentävä. Sitä paitsi, jos pituutta venytetään laadun kustannuksella, hakukoneet huomaavat sen, eikä varsinainen toive hyvästä näkyvyydestä saa toivottua käännettä. Keskity siis laadukkaaseen sisältöön, josta asiakkaasi saa lisäarvoa ja hänen luottamus sinua kohtaan kasvaa.

Mobiili ensin

Kuinka usein itse selaat nettiä mobiilisti? Veikkaan, että vastaat “aika paljon”. Joka tapauksessa, valtaosa verkkosivuvierailuista tehdään mobiilisti. Tietoa etsitään ja ostoksia tehdään puhelimella tai muilla mobiililaitteilla. Nykyään sanotaan jo, että kaikki hakukoneoptimointi on mobiilioptimointia. Siihen kannattaa suhtautua oikealla vakavuudella.

Monet SEO-asiantuntijat uskovat, että Google ei enää varsinaisesti välitä siitä, miten sivustosi näyttäytyy tietokoneiden näytöllä. Vain sillä on väliä, miltä sivustosi näyttäytyvät esimerkiksi älypuhelimen näytöllä. Ennen vanhaan kiinteiden ja mobiilien laitteiden näkymät luokiteltiin erikseen, mutta nyt näyttää siltä, että Google ei enää erottelua tee. Eli vähimmäisvaatimus mobiilinäkymästä ei enää riitä.

Hyvä vinkki on selata omaa sivuaan puhelimella ja tarkastaa, näkyykö kaikki hyvin. Ovatko painikkeet sopivalla etäisyydellä, että niiden painaminen onnistuu. Valtaosalla verkkoalustoista on mahdollisuus päivittää ja kehittää sivuja mobiilinäkökulmasta, vaikka varsinaisen työn tekisikin kiinteällä laitteella. Suosittelen ajoittain tarkistamaan sivut omalla laitteella ja korjaamaan virheet.

ELI… SEO vuonna 2021

Panosta:

  • kävijäkokemukseen
  • mittaamiseen ja analysointiin – muokkaa toimintaasi
  • mobiilinäkyvyyteen
  • pidempiin sisältöihin
  • teknisiin ominaisuuksiin (latausnopeus jne.)

Siinä se. Lisää aiheesta löytyy esimerkiksi SEMRushilta ja Search Engine Journalilta, mikäli kaipaa syvällisempää ohjeistusta ja neuvoa kehitystyöhön. Minulle voi lähettää viestiä esimerkiksi Yhteystiedot-sivulla olevan lomakkeen kautta.

Hyvää uutta vuotta kaikille!