SEO-nippelitietoa: Title tag ja meta description

title tag meta description

Verkkosivujen title tag ja meta description, eli sivuston nimi ja kuvaustiedot, ovat hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä nippelitietoja. Niiden olemassaolo voi olla itsestään selvää, mutta näin on yleensä vain verkkosivujen asiantuntijoille. Useimmat eivät ymmärrä niiden merkitystä tai sitä, mitä ne ylipäätään ovat saati tarkoittavat. 

Title tag ja meta description määrittelevät sen, miltä verkkosivut näyttävät hakukoneiden tuloksissa ja sosiaalisen median jaoissa. Ne ovat hakukoneiden käyttäjille, verkkosivuston potentiaalisille kävijöille, se ensimmäinen vaikutelma verkkosivuista, joten sen kannattaa olla hyvä.

Title Tag Meta Description
Esimerkki Longtailin title tagista ja meta descriptionista. Kuvaustiedoissa on 146 merkkiä, mikä on alle “maksimisuosituksen”, mutta kuten huomataan, se ei mahdu täysin mobiiliversioon.

Mikä Title Tag?

Title tag, eli sivuston nimi, on osa HTML-koodistoa ja se määrittelee verkkosivujen nimen/otsikon. Se näkyy klikattavana otsikkona esimerkiksi hakukoneiden tuloslistalla, minkä lisäksi sen hyöty nousee esille erilaisissa jaoissa, kuten sosiaalisessa mediassa. Sivuston nimen tulisi olla ytimekäs ja kuvaava. Se ei saisi olla liian pitkä tai sekava. Yleensä suositellaan, että nimen pituus on noin 50-60 merkkiä.

Mikä Meta Description?

Meta description, eli kuvaustiedot, ovat ikään kuin tiivistelmä sivujen sisällöstä tai sen tulisi kuvata sivuja mahdollisimman hyvin. Sen pituus tulisi olla noin 55-160 merkkiä. Sanotaan, että pituudella ei ole niin ikään väliä, mutta sen tulisi tarjota lisäarvoa ja ohjata liikennettä sivuille. Suositus on, että kuvaustiedot ovat lähelle 160 merkkiä. Mobiililaitteiden käytön yleistyttyä hakuja tehdään paljon mobiilisti, jolloin puolestaan 160 merkkiä voi olla liian pitkä, vaikka tietokoneilta katsottuna 160 merkkiä olisikin sopiva määrä.

Mikä avuksi?

Aluksi on hyvä tarkistaa, millaisen jäljen verkkosivut jättävät tällä hetkellä. Tarkastuksen voi tehdä vaikka jakamalla sen sosiaalisen median kanavissa. Mikäli yrityksellä on omat profiilit, voi jaon tehdä myös niin, että tarkastelee jaon esikatselua. Hakukoneissa voi myös etsiä omia verkkosivuja, mutta on hyvä muistaa, että hakutermit ja avainsanat voivat vaikuttaa lopputulokseen. 

Toiseksi, jotta title tagia ja metadescriptionia olisi mahdollista päivittää, on syytä lataa SEO-lisäosa verkkosivuille. Riippuen käytetystä alustasta, vaihtoehtoja on erilaisia ja niihin kannattaa tutustua. WordPress-käyttäjille suosituin versio on Yoast.

Loppujen lopuksi oleellista on miettiä sekä title tag että meta description kuntoon ja testata sitä, miten sivusto näyttäytyy hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa. Se ei ole vaikeaa, mutta pienellä vaivalla omille verkkosivuille voi tehdä suuren palveluksen. 



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *