SEO ja sisältömarkkinointi – pitäisikö ne oikeasti käsitellä yhdessä?

seo sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi (SEO) käsitellään yleisesti erillisinä asioina, aivan kuin ne olisivat täysin erillään toisistaan. On sisällöntuottajia, sisältömarkkinoijia, hakukoneoptimoijia ja monia muita alan ammattilaisia. Toiset tekevät sisältöjä ja toiset optimoivat sivut. Totuus on kuitenkin, että hakukoneoptimointi tarvitsee sisältöjä ja sisällöt hakukoneoptimointia, eli ammattilaisten pitäisi ymmärtää molemmat puolet. Lisäksi ihmisten, jotka tekevät näiden kanssa töitä, pitäisi pystyä ymmärtämään, miten sisältömarkkinointi ja optimointi tukevat toisiaan – oli kyseessä sitten alan ammattilaiset tai itsenäisesti työtään tekevä yrittäjä. 

Tässä jutussa kerron, miksi sisällöt ja optimointi on hyvä käsitellä yhdessä, ei erikseen. Koska tiedän, että moni yrittäjä hoitaa näitä tehtäviä itse ja kaipaisi ymmärrystä niiden yhdistämiseen, aion tarjota lisäksi neuvoja, miten tehdä se tyylikkäästi.

SEO:n ja sisältömarkkinoinnin erot ja yhteydet  

Sisältöihin uskominen luo joskus vaikutelman, että se korvaa hyvän SEO:n. Olen Instagramissa itsekin puhunut paljon, kuinka sisällöt ovat se juttu ja niiden varaan hyvä hakukoneoptimointi rakentuu. Mutta se on myös vähän niin, että hyvä sisältömarkkinointi rakentuu myös hyvän SEO:n varaan – ja siis ilman sisältöjä olisi vähän vaikea tehdä hakukoneoptimointia.

SEO on hyvin tekninen ja kapea-alainen elementeiltään, kun taas sisältömarkkinointi on laajempi ja “maailmaa syleilevä” – vaikka väitänkin, että optimointimaailma on laajempi kuin moni ymmärtää. Niinpä SEO:n kapeus kaipaa laajempaa sisältömarkkinointia laajetakseen, kun taas sisältömarkkinointi tarvitsee teknistä SEO:ta onnistuakseen kunnolla. Sisältömarkkinointi siis täydentää SEO:ta, ja SEO saa sisältömarkkinoinnin hehkumaan.

On itsestään selvää, että sisältömarkkinoinnilla ja hakukoneoptimonnilla on eroja. SEO on, tai ainakin se mielletään, hyvin tekniseksi. Optimoija huomaa nopeasti rakentelevansa linkkejä (sisäisesti ja ulkoisesti), skaalaavansa tiedostokokoja, tutkivansa avainsanoja, tuijottavansa kävijäkäppyröitä, etsivänsä “bugeja” ja muokkaavansa sivuja kävijäystävällisemmäksi. Sisältömarkkinointi on taas hieman kokonaisvaltaisempi tapa luoda näkyvyyttä. Sisällöt kirjoitetaan yrityksen tarve ja tavoite mielessä kuluttajille.  

Miten yhdistää SEO ja sisältömarkkinointi tyylikkäästi ja tehokkaasti?

Hakukoneoptimointi on yleensä se tekijä, joka asettaa vaatimukset, kun taas sisältömarkkinointi tulee tilanteeseen täyttämään vaatimustason, mutta kuten on jo todettu, on syytä ymmärtää, että tilanne kulkee myös toiseen suuntaan. Siksi voi olla hieman vaikea ymmärtää, kummalla kärjellä lähteä liikenteeseen: tekemällä sisältöjä vai luomalla sille rajat avainsanojen ja muiden mittapuiden mukaan. Tähän ei ole oikeastaan yksinkertaista vastausta. 

Muistathan, että SEO tarvitsee (ainakin toistaiseksi) avainsanoja ja asiakasintention ymmärtämistä. Sisältömarkkinointi on se tekijä, joka tarjoaa pohjan, jolle asettaa avainsanat ja vastata asiakkaiden huutoon. Tee siis sisältöjä asiakkaallesi, mutta mieti samalla sitä, mikä kannattaa, eli mikä saa näkyvyyttä ja joka vastaa asiakkaidesi ongelmiin.

Sisältömarkkinointi kaipaa hyvää käyttäjäkokemusta, jolloin SEO tarjoaa auttavan kätensä. Ilman toimivaa konseptia ja järjestelmää hyväkin sisältö jää huomaamatta. Panosta siihen.  

Sekä SEO että sisältömarkkinointi vaativat jatkuvaa kiertoa ja päivitystä. Sisältöjä pitäisi tulla sivuille päivittyvään tai kasvavaan tyyliin. Myös SEO kaipaa päivitystä. Testauksella löytää itselleen parhaat tavat tuottaa sisältöjä toimivasti ja tehokkaasti. 

Loppukaneetiksi voisin vastata tämän jutun kysymykseen, kannattaisiko SEO ja sisältömarkkinointi käsitellä yhdessä. Sanoisin, että omalla mukavuusalueella on hyvä olla, mutta on siedettävää muistaa, kuinka nämä tekijät eivät poissulje toisiaan. Ne itse asiassa kuuluvat yhteen. Ilman hyvää SEO:ta ei synny hyvää sisältömarkkinointia, eikä ilman sisältömarkkinointia voi onnistua hakukonemaailmassa.

Lue lisää sisällöistä: Miten tehdä hyvää sisältöä kotisivuille vuonna 2020.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *