Miten tehdä hyvää sisältöä omille kotisivuille vuonna 2021?

sisällöt verkkosivuille 2021

Kirjoitin tästä aivan samasta teemasta viime vuonna. Voit lukea jutun tästä. Kannattaa myös lukea alustukseksi tämä juttu vuoden 2021 SEO-trendeistä. Seuraavaksi voimmekin puhua tarkemmin siitä, miten tehdä hyvää sisältöä tänä vuonna, jolloin olemme alun alkaen aika erikoisessa tilanteessa ja olemme muokkautumassa “uuteen normaaliin”. Sisällöt ja niiden osuus eivät ole suinkaan laskemassa, kun havitellaan parempaa hakukonenäkyvyyttä verkkosivuille, päinvastoin. Nyt pitäisi myös olla ketterä sisällöntuottaja ja olla erityisen tarkasti oman asiakkaan pulssilla.

Googlen omat analysointiohjelmat ja periaatteet hyvien sisältöjen perässä

Googlen Core Web Vitals on viimeisimpien tietojeni mukaan tulossa käyttöön toukokuussa. Sen julkaisu on viivästynyt jatkuvasti. Standardiston tarkoitus on mitata verkkosivujen käyttäjäystävällisyyttä: mobiilinäkyvyyttä, nopeutta, responsiivisuutta, muutamia tekijöitä mainitakseni. Käyttäjäystävällisyyden korostaminen on siis täysin oikeutettu painotus myös sisältöjen kohdalla. On hyvä katsoa, vastaako sisältö asiakkaiden kysymyksiin, onko niistä apua heidän ongelmiinsa ja ratkaisevatko ne ongelman tai ongelmia, joita asiakkailla on.

Ja sitä paitsi, vaikka teknisiä ominaisuuksia mitataan nyt tarkkaan, ei se tarkoita sitä, etteivätkö sisällön todenmukaisuus, relevanttius tai kiinnostavuus olisi painavia tekijöitä siinä samassa kuin muutkin (tekniset) tekijät. Asiantuntijat voivat olla montaa mieltä, mutta vahvoja äänenpainoja tulee sisältöjen ylivoimaisuuden puolesta. Vaikka sivuston tekniset ominaiset olisivat keskitasoa huonommat, voittaa kokonaisarviossa sisältö, jos se on omalaatuista, faktapohjaista ja tuo sivuillesi ihmisiä sitä kuluttamaan.

Samalla kun mobiiliystävällisyys korostuu, korostuu myös sisällön ytimekkyys. Näkyvätkö tekstisi pääpointit ja -avainsanat otsikoissa? Mobiililaitteilla sisältöjen kuluttaminen on haastavampaa, mutta myönnettäkööt, todellisuudessa yleisempää.

Sisältöjen ja avainsanojen pituus

Kirjoitin 2021 trendeissä, että pitkien tekstisisältöjen etu on huomattu, kun on analysoitu eri pituisten sisältöjen hakukonenäkyvyyttä. Voit lukea asiasta tarkemmin täällä. 2000-3000 sanaa pitkät sisällöt pärjäsivät lyhyempiä sisältöjä paremmin. Niin pitkät sisällöt ovat megalomaanisia. Herää kysymys, kuinka moni sivustovierailija oikeasti jaksaa lukea niin pitkiä sisältöjä. Yleistynyt neuvo on ollut, että sisältöjen pituuden kanssa kannattaa leikkiä, eli tehdä välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä sisältöjä. Jos on tarvetta pitkiin sisältöihin, silloin niitä luodaan, ja jos ei, on syytä pysyä lyhyemmässä sisällössä. Selvä homma?

Puhutaan monesti, että avainsanat ovat menneen talven lumia. Ei pidä paikkaansa – ainakaan vielä. Itse asiassa avainsanoissa on siirtynyt painopiste pidempiin, niin sanottuihin long-tail-avainsanoihin. Ahrefsin tutkimuksen mukaan, melko yllättäen, yksisanaiset avainsanat eivät juurikaan löytäneet tietään ensimmäiselle hakutulossivulle. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että pitkät avainsanakokonaisuudet ovat nyt tärkeitä ja syytä ottaa mukaan omaan sisällöntuotantoon ajatuksella.

Sisäinen linkitys – vie sisältösi yhteen

Kun sivuillasi on sisältöä, anna kaikkien tietää siitä. Sisäinen linkitys on käyttäjäystävällinen keino tarjota verkkosivuvierailijalle relevantti tieto helposti. Mikäli hän jo on kuluttamassa jotain osaa sisällöstäsi, saattaa häntä kiinnostaa jokin toinenkin sisältö. Analysointiohjelmiesi avulla näet myös mitkä sivut sivustovierailijoitasi kiinnostavat ja mitkä eivät. Onko vähemmän kiinnostavien sivujen joukossa jotain helmiä, jotka vierailijat löytäisivät paremmin sisäisen linkityksen avulla?

Sisäinen linkitys on tärkeää myös Googlelle, joka haluaa ryömiä verkkosivuillesi säännöllisin aikavälein. Se voi olla vaikeaa, jos sillä ei ole kunnon sivukarttaa tai sisäinen linkitys – tai sen puute – vaikeuttaa sen ryömimistä. Sivukartta-asiat saa kuntoon muun muassa Google Search Consolella. Jos tänään teet jotain, tutustu tuloksiisi. Ja jos mietit, mikä ihmeen Google Search Console, tutustu siihen ja ota se käyttöösi!

Sisällöt verkkosivuille 2021

Ei kannata ahdistua sisältöjen teknillisyydestä. Pääasia on, että luot sitä ja vastaat asiakkaiden kysymyksiin ja palvelet heitä. Jos oma taito ei riitä, apua löytyy sisällöntuotantoon vaikka kuinka paljon. Myös minä tarjoan sisältöpalveluita, hakukoneystävällisesti tietenkin! Ota yhteyttä vaikka yhteydenottolomakkeella.