Miten tehdä hyvää sisältöä omille kotisivuille vuonna 2020?

SEO & sisällöt

Sisältö on kotisivujen sydän. Se määrittää, ovatko kotisivut hyödylliset ja kiinnostavat, eli saapuuko sivuille ylipäätään kukaan. Sisältö määrittelee onnistumisen myös hakukoneissa: ovatko sivut relevantit ja hyödylliset. Indikaation tästä hakukoneet saavat sen kautta, että ihmiset saapuvat verkkosivuille tutkimaan kiinnostavaa, lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Onhan sinulla sellaista?

Kirjoitin tästä aiheesta 31.1.2020 Yrittäjän SEO-vinkissä Instagramissa, mutta tässä artikkelissa käsittelen aihetta laajemmin. Yleisemmin SEO:ta vuonna 2020 käsittelin täällä. Käsittelen tällä kertaa siis sitä, mitä tulisi ottaa huomioon, jotta voisi tehdä tarpeeksi hyvää sisältöä omille kotisivuilleen vuonna 2020.

Mieti, mitä asiakkaasi haluavat – ja hakukoneet seuraavat

Tämä neuvo on, ja pysyy vuodesta toiseen, sisältölähtöisen hakukoneoptimoinnin tärkeimpänä neuvona. En voi tarpeeksi painottaa, kuinka tärkeää on tuntea asiakkaansa ja heidän tarpeensa. Olethan sinä vastaamassa heidän kysymyksiinsä, et hakukoneiden. Kun kävijät löytävät sivuillesi, alkaa hakukoneitakin kiinnostamaan, mistä sivuissasi on kyse. Sitten se ohjaa mielellään lisää kävijöitä sivuillesi, koska se ymmärtää sinun tarjoavan hyödyllistä tietoa ja lisäarvoa asiakkaillesi.

Asiakkaiden tarkoitusperien tunteminen onkin tärkeää, koska sisältöjen osalta erilaiset ja tietyntyyliset aiheet korostuvat. Avainsanakikkailu alkaa olla mennen talven lumia, eikä se kanna enää pitkälle. Se ei tarkoita, etteikö avainsanoilla olisi isoa roolia hakukoneoptimoinnissa. Se tarkoittaa, että asiakkaiden tarpeet pitää pystyä tunnistamaan ja niihin vastata entistä paremmin luomalla sisältöjä, jotka saavat heidät kiinnostumaan ja joiden avulla he saavat ongelmansa ratkaistua.

Keskity luomaan sisällöilläsi asiantuntija-asemaa ja luotettavuutta

Asiantuntijuus pitäisi näkyä sisällöstä läpi. Sen pitäisi olla oikeastaan sisällön kantava voima, koska se luo sivustolle auktoriteettia ja uskottavuutta. Oikeastaan asiantuntijuus on se tekijä, johon kannattaa laittaa kaikki paukut. Kun tuottaa sisältöä, josta paistaa läpi asiantuntevuus – ja joka on tehty asiakas mielessä – uskottavuus kasvaa itsestään.

Googlen E-A-T-pilarit (Expertise, Authoritativiness, Thrustworthiness) ovat pyörineet SEO-porukan huulilla jo jonkin aikaa. Google halusi vuoden 2018 algoritmiuudistuksen (Medic Update) yhteydessä painottaa uudella tavalla sivustojen todellisia aikeita. Puhuttiinpa jopa toisesta kirjainyhdistelmästä YMYL (Your Money or Your Life), minkä pohjalta Google halusi tarkistaa, ettei sivut tarjoa kävijöilleen niin sanottua haitallista tietoa. Se, että esimerkiksi kampaaja jakaisi tietoa mielialalääkkeiden vaikutuksista, herättäisi Googlessa epäilyksen. Vaikka kampaajan sivulla olisi taustalinkkejä ja se vaikuttaisi kaikin tavoin luotettavalla, ei Google voisi asettaa sivustoa kovinkaan korkeaan asemaan sen epärelevanttiuden takia. Siksi asiantunteva, systemaattisesti tuotettu sisältö, on isossa roolissa SEO-menetystä etsiessä.

Edit snippet – pidä huolta sisältösi “snippeteistä”

Snippetit ovat alla olevan kuvan mukainen kokonaisuus, joka näkyy hakutuloksissa ja linkityksissä. Se sisältää otsikon, slugin (, joka on määrittelee osoitteen) ja metatiedot.

snippet
Tämän postauksen snippetin editointia

Yli 50% kaikista hauista ei johda vuonna 2020 klikkauksiin Googlen hakusivuilla. Syy siihen on, että Google asettaa ensisijaiseen asemaan ne sivut, joilla on ns. “rich snippet”, eli vapaasti suomeksi käännettynä “rikas pätkä”. Tämä tarkoittaa, että hakutuloksista saa vastauksen ongelmiinsa avaamatta linkkejä. Google myös panostaa tällä hetkellä siihen, että se asettaa sivut, joissa on paljon tietoa, ensisijaiseen asemaan. Tämä on tietenkin ongelmallista yrityksille, jotka toivovat kävijöitä sivuilleen. Tästäkin muutoksesta on silti syytä ottaa ilo irti.

Äänihakujen rooli kasvussa

Onko Amatzonin Echo/Alexa tai Google Home tuttuja? Jos ne eivät ole, kannattaa niiden maailmaan tutustua. Ne ovat tulevaisuutta – niin ainakin väitetään. Virtuaaliassistentti auttaa etsimään tietoa hakukoneista, se soittaa musiikkia ja sen voi yhdistää kodin elektronisiin laitteisiin, mikäli niin toivoo. Sen tehtävä on vastata kysymyksiisi tai toiveisiisi, jotka esität sille verbaalisesti. Laitteita ja ohjelmistoja voi jollain tasolla verrata Applen Siriin, mutta ne ovat omia laitteitaan, eivätkä suoranaisesti osa jotain muuta laitetta.

Suomessa muutos on tulossa selvästi Pohjois-Amerikkaa jäljessä, mutta äänihakujen osuus on joka tapauksessa kasvamassa. Maailmanlaajuisesti äänihakujen määrä on suurin nuorissa ikäryhmissä (alle 29-vuotiaat), jotka ovat omaksuneet äänihaut vanhempia ikäluokkia paremmin.

Oli miten oli, sisällöissä ja erityisesti yllämainitussa sisältöjen snippeteissä, kannattaa huolehtia, että ne voisivat vastata äänihakuihin.

Kaipaisitko apua hakukoneoptimoinnin kanssa? Katso palveluni täältä ja ota yhteyttä sähköpostitse riikka@longtail.fi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *