Miksi ja miten kehittää kotisivuja

hakukoneoptimointi

Kuinkakohan monta kertaa olen kuullut yrittäjien suusta, kuinka he tietävät, että kotisivuja pitäisi kehittää, mutta aika ei vain riitä? Aika monta kertaa, väittäisin. On kaikkea muuta, ja silloin on ymmärrettävää, että pitää priorisoida.

Selvää on kuitenkin, että yrittäjät ymmärtävät kotisivujen arvon. Yleensä se on jopa oman toiminnan keskeisin kanava, koska sieltä löytyvät tuotteet ja palvelut, ja ehkä keinot ostaa niitä, sisältö osaamisen osoittamiseksi ja muut asiakkaiden hakemat tiedot ja keinot saavuttaa yrityksen tuoma arvo. Tämä kokonaisuus on jo tarpeeksi hyvä syy, miksi kotisivuja kannattaa kehittää ja analysoida, mutta perehdytään aiheeseen hieman paremmin.

Tarjoan korona-aikana 18.3.-13.5.2020 kotisivu- ja digimarkkinointianalyyseja kampanjahintaan. Lue lisää niistä täällä.

Miksi?

Oletko vain rakentanut tai rakennuttanut kotisivut itsellesi ja ollut siihen tyytyväinen? Hyvä, jos näin on. Tosiasia on, että kotisivut vaativat ylläpitoa ja kehitystä koko ajan. Niitä ei voi jättää “olemaan”. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta päivittyvät sivut, joissa ominaisuuksia kehitetään ja optimoidaan, saavat parhaimman näkyvyyden. Sivustot, jotka möllöttävät bittiavaruudessa onnellisena odottaen potentiaalisia asiakkaita tulevaksi, eivät menesty.

Olen kirjoittanut muun muassa siitä, miksi kotisivujen hakukoneoptimoinnista pitäisi välittää ja miksi niiden analysointi kannattaa. Niiden artikkelien taustalta löytyy lisäsyitä, miksi kehitystyö kannattaa, mutta kerrataan ne vielä tässä:

  • Valtaosa sivuston kävijöistä tulee pidemmän ajan saatossa orgaanisista kävijöistä
  • Optimoidut sivut ovat käyttäjäystävällisiä
  • Hyvät sivut kasvattavat kävijöiden luottoa yritykseen ja brändin kehittyy

Hyvä maine ja brändi ovat tekijöitä, joita kaikki tavoittelevat. Siinä työssä hyvät kotisivut auttavat.

Miten?

Kotisivujen kehittäminen kannattaa aloittaa tarkkailemalla analytiikka sivujen takana. Kuka sivustolla käy, millä sivuilla hän käy ja kauan hän viettää sivustolla aikaa – toisin sanoen, poistuuko hän heti. Se luo hyvän kuvan siitä, missä mennään ennen kehitystyötä.

Kun lähtökohta on selvä, kannattaa panostaa aikanakin seuraaviin tekijöihin:

  • Panosta hyvää sisältöön
  • Huomio kohdeyleisösi ja heidän tarpeensa
  • Pysy ajassa kiinni ja siinä, mitä nyt kysytään ja halutaan

Tee suunnitelmat ja ala toteuttaa niitä käytännön tasolla. On tärkeä myös pitää huolta, että verkkosivun käyttäjäystävällisyyden tekniset puolet ovat kunnossa. Näistä esimerkkinä voidaan pitää latausnopeutta.

Osaanko itse?

Todennäköisesti osaat tehdä jotain ja jos et osaa, apua löytyy. Lue vaikka aluksi blogini tekstit ja käy tutustumassa Instagramissa Yrittäjän SEO-vinkkeihin.

Hakukoneoptimointi ja verkkosivujen kehittäminen saattavat erehdyttävästi muistuttamaan hyvin teknisestä osaamisesta. Sitä se on myös, mutta kyllä jokainen pienellä perehtymisellä osaa itsekin korjata ja kehittää sivustonsa toimivuutta. Taitoja ei voi oppia ilman perehtymistä, testauta ja analysointia. Se on vaan tehtävä ja laitettava kädet ja sormet vinkumaan näppäimistöllä

Tarjoan korona-aikana 18.3.-13.5.2020 kotisivu- ja digimarkkinointianalyyseja kampanjahintaan. Lue lisää niistä täällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *