Mikä ihmeen hakukoneoptimointi?

hakukoneoptimointi

Oletko sinäkin niitä ihmisiä, jotka miettivät, mikä ihmeen hakukoneoptimointi? Mikä SEO? Mietit ehkä, tarvitseeko sinun tietää, saati välittää koko termistä. Minä kerron tässä artikkelissa, mitä hakukoneoptimointi on ja syyt siihen, miksi sinunkin pitäisi olla kiinnostunut verkkosivujesi SEO:sta. 

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa

Lähdetään liikenteeseen siitä, mitä hakukoneoptimointi oikeastaan on, koska myönnettäkööt, hakukoneoptimointi on hieman hämärän kuuloinen termi. Hakukoneoptimoinnin englanninkielinen lyhenne SEO tulee sanoista Search Engine Optimization ja se vastaa siis suomeksi hakukoneoptimointia. Lyhyesti ja täsmällisesti selitettynä se tarkoittaa toimenpiteitä, joilla verkkosivustoille ohjataan kävijöitä hakukoneiden kautta. 

Klassinen vertauskuva hakukoneista ja hakukoneoptimoinnista viittaa kirjastoon. Kirjastossa on tuhansia kirjoja ja satojatuhansia, jollei miljoonia, sivuja tekstiä. Sinä etsit tietoa tietystä aiheesta – sanotaan vaikka ruusupensaista. Tarvitset oikeastaan siis tietoa tietyistä kirjoista ja niiden tietyiltä sivuilta. Hakukoneet etsivät sinulle oleellisimman tiedon digitaalisesta kirjastosta, omien algoritmiensa avulla, kaikkien niiden miljoonien sivujen joukosta 

Paneudutaan vielä syvällisemmin, mistä eri ominaisuuksista hakukoneoptimointi koostuu. 

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Usein mieleemme tulee hakukoneista toimenpide, jossa Googleen tai muuhun hakukoneeseen kirjoitetaan hakusana tai pidempi hakusanayhdistelmä. Kun hakusana on kirjoitettu ja enteriä painettu, avautuu lista tärkeimpiä ja oleellisimpia linkkejä. Hakutulosten taakse kätkeytyy paljon erilaisia tekijöitä, joita hakua tehdessä ei tule miettineeksi. Hakukoneoptimoinnissa kun on kyse siitä, että sivuston ylläpitäjä antaa hakukoneille näytön, että hänen sivuillaan on paras ja oleellisin tieto tietystä aiheesta, kun sitä hakukoneista haetaan.

Hakukoneiden algoritmit vaihtelevat ja ne ovat oikeastaan salaisia. Sen verran niistä kuitenkin tiedetään, jotta pystymme tänä päivänä määrittelemään tärkeimpiä keinoja sijoittua hyvin hakutuloksissa. Tiedämme, että sivustolle ulkopuolelta ohjautuva linkitys on oleellisessa asemassa, samoin kuin sivuston sisäinen linkitys. Sivuston sisällöt ja niihin liittyvät relevantit avainsanat nostavat hakutuloksissa. Sitä tekee myös se, miten sivuston domain (osoite) on muodostettu, miten nopeasti sivusto latautuu ja miten siihen viitataan sosiaalisessa mediassa. Useat muut tekniset ominaisuudet vaikuttavat myös hakutuloksiin. Lista on siis valtava. 

hakukoneoptimointi

Jos kuitenkin käsitellään hakukoneiden toimintaa ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten sivusto näkyy hakutuloksissa, voidaan tekijät jakaa kolmeen osaan: relevanttiuteen, auktoriteettiin ja hyödyllisyyteen. Relevantti hakutulos tarkoittaa, että ruusupuskia etsiessäsi saat todella tuloksia ruusupuskista, etkä kiihdytysajoista. Auktoriteetti haku tarkoittaa puolestaan sitä, että hakukoneet tunnistavat haetun sivun luotettavaksi. Tämän hakukoneet pääasiassa tunnistavat linkityksellä, joka ohjautuu muista sivustoista haetulle sivulle. Mitä enemmän (laadukkaita) linkkejä, sitä parempi auktoriteetti sivustolla on. Hyödyllisyys puolestaan tarkoittaa, että sivuston aineiston tulee olla hyvin jäsennelty. Esimerkiksi Google tarkkailee sivustojen hyödyllisyyttä erilaisilla kävijäsignaaleilla. Eli vaikka sivustolla ei olisi valtavasti ulkopuolelta tulevaa linkitystä, mutta sen kävijät selvästi kokevat sivuston hyödylliseksi, nousee sivusto hakutuloksissa tämän johdosta. 

Hakukoneet ja niiden merkitys

Hakukoneita on useita. Google on ehdottomasti tunnetuin, mutta suomalaisille tuttuja hakukoneita ovat myös Bing ja Yahoo. Jokaisella hakukoneella on erilainen tapa käsitellä tietoa ja ne toimivat hieman eri tavoilla. Osa niistä “ryömii” verkkosivustoille keräämään sille tärkeää tietoa indeksoidakseen sivuston. Jotkut taas etsivät sivustojen meta- eli kuvailutietoja, kun taas jotkut toimivat ihmiskäyttöisillä rekisteripohjilla. Jotkut ovat hybridiversioita edellisistä. Voi siis olla tärkeää tietää, millaisille hakukoneille omat sivut ovat tärkeitä ja toimia sen mukaan. Google on silti selvästi suosituin hakukone, ja sen puoleen käännytään usein “googlettamaan”, joten suurin osa sivustoista on syytä optimoida sitä varten.

Hakukoneet tykkäävät sivustojen erilaisista ominaisuuksista. Joitakin ominaisuuksia ne puolestaan väheksyvät. Latausnopeus on tärkeää, samoin kuin metatietojen perusteellisuus. Sisällöt painavat paljon, ja silloin myös hakusanat korostuvat. Ominaisuuksia on runsaasti ja ne on hyvä ottaa huomioon, kun rakentaa omia verkkosivuja. Vaikka sivut olisi jo tehty, eikä hakukoneoptimointi ollut silloin elämän tärkein asia, ei haittaa, optimoinnin tekee muutamin yksinkertaisin toimenpitein, ja virta hakukoneista verkkosivuillesi kasvaa. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, ettei verkkosivujen sisältöjä kannata tehdä hakukoneille, vaan asiakkaillesi. Riittää, että pidät mielessä, mistä hakukoneet todennäköisesti pitävät. 

Miksi sinun ja yrityksesi pitäisi välittää hakukoneoptimoinnista?

Sivustoillesi voi ohjautua liikennettä määrällisesti, laadullisesti tai orgaanisesti. Oletko jo miettinyt, millaista liikennettä sinä sivuillesi haluat? Määrällisesti saat paljon liikennettä, mutta ovatko vierailijat todella kiinnostuneita sivuistasi? Laadukkaat vierailut ovat puolestaan myyntisi kannalta tärkeitä, koska silloin sivustollesi saapuu kävijöitä, jotka ovat todella kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Heitä ei kuitenkaan välttämättä ole määrällisesti paljon. Orgaaninen liikenne on niin sanotusti ilmaista hakukoneista ohjautuvaa liikennettä, joka voidaan nopeasti muuttaa laadulliseksi ja määrälliseksi. Parhaassa tapauksessa saat siis ilmaista jatkuvaa virtaa nettisivuillesi. Sivuillasi käy potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat valmiita tekemään ostopäätöksen. Mitä sinä siis haluat? Paljon kävijöitä? Laadukkaita kävijöitä? Vai orgaanisia ja sitä kautta myös paljon laadukkaita kävijöitä? Itse valitsisin viimeisimmän. 

Lisää hakukoneoptimoinnista ja syistä, miksi siitä kannattaa välittää, löydät täältä.

Jos sinulle tuli lisää kysymyksiä, lähetä sähköpostia riikka@longtail.fi

Lisää Longtailin palveluista voit lukea täällä. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *