Käyttäjäystävällisyys (UX) – onko sillä väliä?

SEO käyttäjäystävällisyys

Käyttäjäystävällisyys (UX, User Experience) on ollut yksi vuoden 2020 SEO-trendeistä, eikä sen merkitys ole laskemassa, kun vuosi 2021 kolkuttelee ovella. Oikeastaan siitä povataan, jopa megatrendiä, enkä ihmettele sitä yhtään. Oikeastaan puhutaan, että UX on “avaintekijä” näkyvyyden osalta tulevana vuonna.

Tällä hetkellä tuntuu, että verkkosivujen kehittämisessä on todella panostettu ja syytä onkin – nimittäin Google on ihan avoimesti nostanut esille, että se alkaa analysoida sivustojen käyttäjäystävällisyyttä. Googlen oma, käyttäjäystävällisyyttä mittaava analytiikkatyökalu Core Web Vitals, nousee isompaan rooliin. Kirjoitan siitä lisää myöhemmin.

Miksi välittää?

No siksi, koska se on kaikki kaikessa. Teet työtä ihmisille? Ihmiset ovat asiakkaitasi. Ihmiset kokevat ja päättävät, keneen luottavat ja kenelle haluavat maksaa. Hakukoneiden tunnistamat edut tai puutteet ovat yksi asia, joka vaikuttaa näkyvyyteen, mutta ne verkkosivujen käyttäjät kohtaavat edut ja puutteet oikeassa elämässä, oikeassa tilanteessa.

Mieti tilannetta, jossa potentiaalinen asiakas haluaa ostaa sinulta tuotteet/palvelun ja haluaisi saapua toimipisteellesi. Hän ei kuitenkaan löydä osoitetta ja/tai avoinnaoloaikoja. Kyllästyneenä etsimiseen, hän menee Googleen, kohtaa kilpailijasi sivut, löytää kaipaamansa tiedot, ja kiikuttaa itsensä kukkaroineen sinne. Sinä hävisin, asiakkaasi joutui näkemään vaivaa, kilpailijasi voitti.

Vaikka kuinka analysoisi sivujaan ja saisi ok tuloksia, ei se tarkoita vielä, että käyttäjäystävällisyys olisi kohdillaan. Kulje asiakkaasi käyttämät polut nettisivuilla. Tarkista, että hän löytää etsimänsä mahdollisimman vaivattomasti ja luotettavasti (päivitä ne avoinnaoloajat!).

Jos vielä olet sitä mieltä, ettet ole oikein vakuuttunut, että tällä tekijällä on väliä, aloita lukemalla vaikka tämä juttu, jossa kerron, miksi SEO:sta kannattaa ylipäätään välittää, ja jatka siitä tietäsi eteenpäin.

Mitä voi tehdä helposti?

Kuten jo totesin, asiakkaiden käyttämät polut sivuilla on hyvä tarkistaa. Eihän sivuilla ole rikkinäisiä linkkejä? Onhan kaikki oleellinen näkyvissä jo etusivulla? Onko navigointi helppoa? Latautuvatko sivut nopeasti? Ovatko ne mobiiliystävälliset? Tarkista. Testaa. Korjaa. Toista.

Mikäli haluat minun tekevän kotisivuanalyysin, saa sen tilattua kauttani. Ota yhteyttä: riikka@longtail.fi .