3 tärkeintä syytä, miksi sinun pitäisi välittää hakukoneoptimoinnista

Moni meistä yrittäjistä tietää, että hakukoneoptimoinnista (SEO) pitäisi välittää verkkosivuja tehtaillessa ja päivittäessä, mutta emme oikein ymmärrä miksi, tai emme osaa sanoa selviä syitä, mitä hyötyjä hakukoneoptimoinnilla voi saavuttaa. Siksi olen päättänyt tässä postauksessa kertoa kolme tärkeintä syytä, miksi jokaisen pitäisi olla kiinnostunut kotisivujensa hakukoneoptimoinnin tilasta.   

miksi välittää SEO:sta

Kysyin Instagramissa seuraajiltani, miten he kokevat hakukoneoptimoinnin; onko se vaikeaa, kallista tai turhaa? Vastaus, joka tyhjensi pajatson oli, että SEO:hon kuuluu niin paljon erilaisia tekijöitä ja niiden hoitaminen yksin on haastavaa. Se on jo hyvin valistunut vastaus ja ehkä hyvin ymmärrettävä syy, miksi SEO tuntuu vaikealta hallita ihan yksin – niin kuin monet yrittäjät joutuvat asian kanssa toimimaan. Siinä on vaikea perustella itselle, miksi minun pitäisi opetella tämä kaikki ja olla kiinnostunut yrityksen verkkosivujen hakukoneoptimoinnista. Eikö vain riittäisi, että verkkosivut ovat olemassa?

Tilanne ei ole niin vakava. Hakukoneoptimoinnin voi ottaa haltuun vaikka askel askeleelta ja jo pienillä teoilla voi olla iso merkitys näkyvyyteen. Katsotaan tarkemmin, miksi omien verkkosivujen katsominen SEO-lasien läpi on hyödyllistä. 

Mikäli sinua kiinnostaa päivittää tietosi SEO:sta, 18.11.2019 on alkamassa viiden viikon Yrittäjän SEO-sähköpostikurssi, jonka lisätiedot ja ilmoittautumislinkin löydät täältä.

Orgaaniset haut ovat useimmiten pääasiallinen tapa saapua sivuille (pitkässä juoksussa)

Useimmiten orgaaniset haut ovat yleisin tapa päätyä sivustoille – ainakin jos asiaa katsoo pidemmällä aikajänteellä. Ne ovat ilmaista ja jatkuvaa kävijävirtaa, johon todella kannattaa panostaa. Orgaaniset käynnit eivät kuitenkaan tule “ilmaiseksi”, vaan sivujen optimoinnin tason täytyy olla kohdillaan. Työ optimoinnin hyväksi kannattaa, koska se maksaa itsensä takaisin jatkuvana kävijävirtana ja parhaassa tapauksessa konvertointina.

Orgaanisten hakujen osuus sivuilla, joissa on “vanhentumatonta” ja laadukasta aineistoa, on erityisen tärkeää. Kun sivustoille saavutaan hakukoneiden kautta, etsitään jotain tietoa ja kiinnostus on herännyt. Tämä indikoi yleensä siitä, että vierailija on helpompi saada sitoutumaan sivuihin ja jopa saada kävijä konvertoimaan vierailu myynniksi tai muuksi toivotuksi toiminnaksi. 

Orgaaninen haku on siis jatkuvaa kävijävirtaa, eikä sitä voi verrata vaikka sosiaalisen median jakoihin, koska ne ovat hyvin erilaisia. Mieti, teet sisältöjä sivuille ja jaat sen sosiaalisen median kanavissa. Sivuillesi saapuu hetkellisesti paljon kävijöitä, mikäli sinulla on jo tarpeeksi suuri yleisö. Kävijävirta kuitenkin kuihtuu sitä mukaa, kun sosiaalisen median linkki vajoaa alemmaksi ihmisten uutisvirrassa. Lopulta kävijävirta loppuu. Orgaanisissa hauissa ei ole tällaista ongelmaa. Sosiaalisen median vyörytys kannattaa, jos sivujen sisältö on ajankohtaista juuri sillä hetkellä.

Hakukoneoptimoitujen sivujen käyttäjäystävällisyys on hyvä

Sivustovierailijat tietävät yleensä, mitä he etsivät. Jos sivustoilta ei löydy haettua tietoa, tai sitä on vaikea löytää, kävijä poistuu sivuilta. Tämä voi viitata, että sivustoja ei ole optimoitu eikä käyttäjäystävällisyys ole tasolla, jolla sen pitäisi olla. Ihmisiä ärsyttää myös hidas latausnopeus

Kun sivustoilla käy vierailijoita, mutta he poistuvat välittömästi, osoittaa se hakukoneille, ettei sivusto ole käyttäjäystävällinen. Hakukonemaailmassa, jossa käyttäjäystävällisyys on kasvavissa määrin tärkeä tekijä, huonosti vierailijoita palvelevat sivut tippuvat hakutuloksissa. 

On ymmärrettävä, mitä käyttäjäystävälliset sivut ovat (tieto löytyy helposti, sivut latautuvat nopeasti ja niin edelleen), sitä parempi näkyvyys hakukoneissa. Tarjoa tietoa helposti – käyttäjä mielessä, kasvata brändiisi kohdistuvaa luottoa ja myyntiä.

Hyvä SEO luo sivuista hyvän vaikutelman ja luotto kasvaa

Tämä tekijä on läheisesti yhteydessä edellä mainittuun tekijään, eli käyttäjäystävällisyyteen. Hyvä vaikutelma ja miellyttävä käyttäjäkokemus johtavat vakaisiin ja luotettaviin sivuihin, mikä puolestaan johtaa signaaleihin ominaisuuksista, joihin hakukoneet reagoivat positiivisesti. 

Toimivat ja hyvännäköiset sivut herättävät verkkovierailijoissa luottoa. Kun sivustolla pystyy liikkumaan vaivattomasti ja tiedon löytyminen on tehty helpoksi, kokee kävijä saavansa kysymyksiinsä vastauksen.  

Sivujen luotettavuus hakukoneiden näkökulmasta on puolestaan monimutkaisempi asia, ja se rakentuu monesta eri tekijästä, kuten taustalinkityksestä, käyttäjäkokemuksesta sekä sivuston sisäisistä tekijöistä ja sisällöistä. 

Luoton, tai auktoriteetin, ansaitseminen on kuitenkin pitkäjänteistä ja jatkuvaa työtä, koska sitä ei voi ansaita yhdessä yössä. Tässä hyvänä vertauskuvana toimii ihan ihmissuhteet ja luoton rakentuminen niissä. Se ottaa aikansa, mutta palkitsee kyllä hyvänä suhteen




Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *