3 tärkeintä syytä, miksi kotisivujen analysointi kannattaa

Kotisivujen analysointi on haastavan kuuloista hommaa, mutta se kannattaa. Kerron tässä artikkelissa kolme tärkeintä syytä, miksi kotisivut kannattaa analysoida säännöllisesti.

Riikka Aminoff

Voit tilata kotisivuanalyysin kauttani hintaan 195,00€ (sis. alv). Täytä tämä lomake ja katsotaan yhdessä kotisivujesi tilanne. Käyn läpi yrityksen kotisivut ja analysoin käyttämieni ohjelmien avulla sivuston käyttäjäystävällisyyden ja hakukonenäkyvyyden.  
Saat siis analyysin ja jatkotoimenpide-ehdotukset samassa paketissa. Lisää palveluistani löydät täältä.

Tiedät, mikä toimii ja mikä ei

Yleensä verkkosivujen ylläpitäjillä on joku käsitys siitä, mikä verkkosivuilla toimii ja mikä ei. Joskus tilannetta ei voi silmämääräisesti tai manuaalisesti tarkasteltuna nähdä ja pinnan alla muhii ongelma, joka saattaa pahimmassa tapauksessa kasvaa liian isoksi hallita. Tällaisia tekijöitä voi olla esimerkiksi liian isot sivuille sijoitetut kuvat, jotka rasittavat sivuston käyttöä ja hidastavat sen latautumisaikaa.

Verkkosivujen tunteminen lähtee siitä, että tietää, mikä toimii ja mikä ei – oli se silmällä nähtävissä tai ei. Se on erityisen tärkeää, jos haluaa kehittää sivujaan ja pitää ne toimivina. Nykytilanteen hahmottaminen ja se, mikä sivuilla toimii ja mikä ei, ovat verkkosivujen päivityksen ja kehityksen päätoimintoja ja niitä tulisi tarkkailla säännöllisin aikavälein. Erityisesti ilman strategiaan kehitetyt sivut saattavat helposti lähteä rönsyilemään.

Kokonaisuudessa on hyvä miettiä, tunnetko sinä sivusi. Vaikka päätyisit tulokseen, ettet ole ihan varma tai että olet ihan pihalla, ongelma ei ole kaoottinen. Ensinnäkin hyvin lohduttavaa on, että moneen asiaan pystyy vaikuttamaan itse melko helposti. Esimerkiksi edellä mainitut isot kuvakoot ovat helposti korjattavissa.

Yksi kohtuullinen työkalu kotisivujen analysoimiseen on Hubspotin ilmainen ohjelma, jonka avulla näkee omien sivujensa toimivuuden. Ohjelma vaatii sähköpostin jättämistä. Toinen hyvä ohjelma on Ubersuggest, joka tarjoaa monipuolisen kuvan kotisivujen tilanteesta.

Viimeisenä, mutta tärkeimpänä kokonaisuutena, esittäisin Googlen omat analysointiohjelmat. Google Analytics on varmasti monelle yrittäjälle tuttu työkalu, mutta rinnalle kannattaa ehdottomasti ottaa Google Search Console ja latausnopeuden mittaamiseen PageSpeed Insight. Googlen ohjelmien avulla saa erinomaisen kuvan sivustosta, mutta erilaisten tekijöiden yhdistely on toki hieman vaivalloista. Lisäksi on olemassa läjä maksullisia ohjelmia, joiden avulla on mahdollista tutkia sivustot.

Kotisivujen analysointi mahdollistaa virheiden korjaamisen ja kehittymisen

Nyt kun tiedät, mikä toimii ja mikä ei, on aika korjata virheet. Kuten jo totesin, monen asian pystyy helposti itse korjaamaan. Pienillä toimenpiteillä voi siis helposti parantaa sivuston toimivuutta ja näkyvyyttä hakukoneissa. Tähän vaiheeseen kannattaa panostaa. Esimerkiksi isoja kuvia voi korjata kuvankäsittelyohjelmilla pienemmiksi ja muokata sopivaan tiedostomuotoon. Myös sivukartastoa voi yksinkertaistaa näppärästi ja avuksi ottaa lisäosia, jotka auttavat jatkossa kotisivujen seurannassa.

Korjaustyön tuloksena käsillä on hienot ja toimivat sivut. Samalla silmä harjaantuu huomaamaan uudet kehityskohteet. On hyvä muistaa, että hakukoneoptimointi ja verkkosivujen kehittäminen on jatkuvaa työtä, eikä se ole oikeastaan koskaan valmista.

Luot uskottavuutta ja brändiä

Kun olet analysoinut kotisivusi, korjannut virheesi ja asettanut uuden suunnan, voit alkaa korjata satoa. Kun verkkosivusi toimivat paremmin, luot uskottavuutta ja luotettavaa brändiä, mikä näkyy positiivisena virtana (rahana, asiakkaina tai tilaajina). Nitähän sinä haluat? Kotisivujen analysointi voi olla juuri sinun tiesi kasvuun.

Voit tilata kotisivuanalyysin kauttani hintaan 195,00€ (sis. alv). Täytä tämä lomake ja katsotaan yhdessä kotisivujesi tilanne. Käyn läpi yrityksen kotisivut ja analysoin käyttämieni ohjelmien avulla sivuston käyttäjäystävällisyyden ja hakukonenäkyvyyden.  
Saat siis analyysin ja jatkotoimenpide-ehdotukset samassa paketissa. 

Lisää palveluistani löydät täältä. Yhteyttä minuun saat sähköpostitse riikka@longtail.fi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *